Narrow your search

Library

UCLouvain (2)

ULB (2)

KU Leuven (1)

UMons (1)


Resource type

book (3)


Language

French (2)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (3)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Psychothérapie de l'attachement
Authors: --- ---
ISSN: 16356128 ISBN: 9782100788040 2100788043 Year: 2019 Publisher: Malakoff : Dunod,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La théorie de l'attachement nous éclaire sur les stratégies relationnelles et représentationnelles que nous développons tous. Ces stratégies sont en lien avec les réponses parentales aux besoins de protection et de réconfort lors des premières expériences dans les moments de danger, de menace et de stress. Ces statégies sécures ou insécures nous permettent de nous développer au mieux dans l'environnement réél dans lequel nous vivons.Évaluer les styles d'attachement, informer sur la théorie de l'attachement, et mettre en oeuvre des modifications permettent de renforcer la prise de conscience des capacité parentale et encouragent l'enfant à reprendre un développement plus harmonieux. C'est le travail qui est fait dans les consultations attachement parents-enfant et dont cet ouvrage rend compte afin de donner à tous les thérapeutes des clés de compréhension et des outils d'action


Book
Quelles psychothérapies pour bébé ?
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISSN: 12867608 ISBN: 9782749262659 2749262658 Year: 2019 Volume: 162 Publisher: Toulouse : Érès éditions,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La 4e de couverture indique : "Pendant de nombreuses années, l'idée même de souffrance des bébés n'était pas envisageable. De nos jours, des soins psychiques très spécifiques sont mis en place pour eux. Comment caractériser ces prises en charge particulières ? Sont-elles vraiment différentes de celles d'un enfant plus grand ? Doit-on apprendre de nouvelles techniques pour soigner les bébés ? Comment conceptualiser et utiliser ces différentes formes de soin : ateliers, temps de permanence, groupes à médiation, travail d'attention soutenu, " d'enveloppe "... ? Quel travail en équipe et en réseau convoquent-ils ? De l'haptonomie aux principes de Loczy et à la méthode d'Esther Bick, les auteurs témoignent de la créativité et de la disponibilité des praticiens, de leur rigueur pour mettre au travail les " liens potentiels " entre le bébé, sa mère, son père et les autres. Cet ouvrage, issu du travail du groupe WAIMH-France, fait le point sur ces avancées, suscite des confrontations entre praticiens et chercheurs, et explicite les problèmes que posent les soins parents-bébé."


Book
Handbook of infant, toddler, and preschool mental health assessment
Authors: ---
ISBN: 9780199983865 9780199837182 Year: 2019 Publisher: Oxford Oxford University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The fully revised and updated Handbook of Infant, Toddler, and Preschool Mental Health Assessment remains the first clinically-informative, research-based reference for those seeking to understand and assess mental health in infants and young children. It describes the latest empirical research on measures and methods of infant and young child assessment and provides clinically applicable information for those seeking to stay apprised of the latest empirical research on measures and procedures in early assessment. Through authoritative examination by leading developmental and clinical scholars, this handbook takes a closer look at current developmentally based conceptualizations of mental health function and dysfunction in infants and young children as well as current and new diagnostic criteria in such as specific disorders as sensory modulation dysfunction, autism spectrum disorders, affective disorders, and post-traumatic stress disorder. Translation and application to a variety of settings is also discussed. The chapters are presented in four sections corresponding to four broad themes: (1) contextual factors in early assessment; (2) temperament and regulation in assessment of young children; (3) early problems and disorders; and (4) translation and varied applied settings for assessment. Each chapter presents state of the science information on valid, developmentally based clinical assessment and makes recommendations based on developmental theory, empirical findings, and clinical experience. Chapters have been revised and updated, and new chapters have been added to cover family assessment, early care and educational environments, new approaches to distinguish temperament from psychopathology, assess language, and implement second stage screening and referral. The volume recognizes and highlights the important role of developmental, social, and cultural contexts in approaching the challenge of assessing early problems and disorders. This new, updated volume will be an ideal resource for teachers, researchers, and wide variety of clinicians and trainees including child psychologists and psychologists, early interventionists, and early special educators.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by